Runnerz sluit laatste wedkantoren

0
278

Wie regelmatig een weddenschap plaatst op de uitslag van een paardenrace, heeft vast weleens een wedkantoor bezocht. Met name vroeger was het ongekend populair om hier weddenschappen te plaatsen op de uitkomst van paardenraces.

Tegenwoordig worden dergelijke kantoren echter steeds minder vaak bezocht. Mensen plaatsen hun weddenschappen vaker via het internet. Mede door de teruglopende populariteit heeft Sportech Racing BV besloten dat zeven wedkantoren van haar offline-netwerk Runnerz met ingang van woensdag 18 april gesloten worden.

Runnerz is de enige partij die in Nederland beschikt over de totalisatorvergunning.

Opkomst van wedkantoren in jaren ‘80

In de jaren ’80 was er nog geen internet. Om mensen toch de mogelijkheid te bieden om te wedden, ontstonden er overal ter wereld wedkantoren. Deze kantoren werden geïntroduceerd door de Engelse bookmaker Ladbrokes. Destijds waren wedkantoren ongekend populair, zo ook in Nederland. In de hoogtijdagen waren er in ons land namelijk wel 98 vestigingen van deze Engels bookmaker geopend.

Met name het wedden op de uitkomsten van paardenraces won aan populariteit. Dit was in de vroegere jaren namelijk al heel erg populair binnen grote lagen van de bevolking. Vaak werden weddenschappen op een renbaan afgesloten. Met de komst van wedkantoren, hoefde dergelijke races niet meer te bezoeken om in te zetten. De wedstrijden waren vanuit een wedkantoor te volgen en mensen konden ook direct inzetten. Maar de ontwikkeling van het wedden via internet heeft ertoe geleid dat wedkantoren haast noodgedwongen hun deuren moeten sluiten. Na ruim dertig jaar komt er zodoende een einde aan de wedkantoren in Nederland.

runnerz
De website van Runnerz

Wedkantoren verliesgevend

De ontwikkeling van het internet heeft de meeste wedkantoren de das omgedaan. Mensen hoeven immers hun huis niet meer uit om een weddenschap te plaatsen. Dus waarom zouden zij nog naar een wedkantoor gaan? Uiteraard trokken wedkantoren ook enkele vaste gasten, maar daar konden zij niet langer op teren. In combinatie met de hoge vaste lasten, was het steeds minder aantrekkelijk een wedkantoor open te houden.

Sterker nog: het was de laatste jaren zelfs verliesgevend. Dit heeft Sportech Racing BV er dan ook toe doen besluiten de deuren van de laatste zeven Runnerz-wedkantoren in Nederland te sluiten.

Verkooppunten worden uitgebreid

Naast de zeven Runnerz-wedkantoren heeft Sportech Racing BV ook een netwerk van ruim dertig verkooppunten. Deze verkooppunten blijven wel in stand, zodat mensen nog wel gewoon weddenschappen op paardenraces kunnen plaatsen. Sterker nog: er komen juist meer verkooppunten bij. Het blijkt namelijk dat het plaatsen van weddenschappen bij verkooppunten de laatste jaren aan populariteit heeft gewonnen.

Daarom zoekt Sportech Racing BV de samenwerking met een aantal grote retailers, zodat het aantal verkooppunten kan worden uitgebried. De kans is groot dat de weddenschappen straks afgesloten kunnen worden bij bedrijven waar ook al andere kansspelen verkocht worden, zoals Primera.

Investeren in online

Naast het uitbreiden van het aantal verkooppunten, gaat Sportech ook meer geld investeren in online. Een goede keuze natuurlijk, aangezien het grootste deel van de weddenschappen tegenwoordig al online wordt afgesloten. Zo wordt er de komende jaren geld geïnvesteerd in het ontwikkelen en verbeteren van de website, zodat het plaatsen van weddenschappen nog makkelijker en leuker wordt. Ook wordt er geld uitgetrokken voor de introductie van nieuwe spellen, zodat het aantrekkelijk blijft om de site te bezoeken. Mogelijk komt Runnerz in 2019 ook met een online casino.

Moeilijke beslissing

Sportech Racing BV is voor wat betreft het sluiten van de wedkantoren niet over één nacht ijs gegaan. “Het was een moeilijke beslissing. Dit is met name het geval omdat we afscheid moeten nemen van diverse collega’s. Zij hebben zich jarenlang voor Sportech ingezet”, aldus Paul Klomp, managing director van Sportech Racing BV. “Maar dit is echter nodig om de continuïteit van de organisatie te waarborgen. We zijn ervan overtuigd dat we met deze vernieuwde focus onze klanten in de toekomst nog beter kunnen bedienen”.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here