Weer een EU-land wil gokreclame op televisie aanpakken

0
246

Na onder meer België, constateert ook Roemenië dat na regularisatie van online gokken, het maken van reclame op televisie gigantisch uit de hand is gelopen. Roemeense televisiekijkers worden in reclameblokken en tijdens sportwedstrijden overspoeld met gokreclames.

Overeenkomsten met België zijn er volop: ook Roemenië kent een relatief beperkt aantal kansspelvergunning en net zoals in België, is ook in Roemenië de affiliate markt vakkundig de nek omgewrongen.

Gevolg: in plaats van veel gevraagde reclame op zogenaamde casino affiliate websites voor mensen die daar via internet gericht naar op zoek zijn, steken lokale casino’s en bookmakers hun centen vooral in heel veel ongevraagde en agressieve reclamefilmpjes op televisie. Hier gaan miljoenenbudgetten mee gepaard.

Roemenië wil nu gokreclames op televisie en radio verbieden.

Roemeense regering wil gokreclame op televisie verbieden

Online gokken is in Roemenië een jaar of twee geleden geregulariseerd. Vooral sportwedden is erg populair in Roemenië. In combinatie met een nogal bureaucratisch proces, zorgt dat er voor dat vooral partijen die sterk zijn in sports betting zich hebben gemeld voor licenties.

In totaal 16 verschillende partijen hebben zich gemeld voor een licentie. Hieronder grote namen als Betfair, 888, Unibet, Pokerstars en Stanleybet. Zij gaan de concurrentie aan met Oost-Europese partijen als Maxbet, Casa de Pariurilor en Fortuna.

Diverse voetbalclubs worden gesponsord door gokbedrijven. Op televisie is volop gokreclame te zien. Net zoals in bijvoorbeeld België in reclameblokken tussen de bedrijven door, maar ook tijdens voetbalwedstrijden.

De Roemeense toezichthouder drong bij de casino’s en bookmakers al snel aan op het verminderen van de reclame en het minder agressief maken van de gokreclame. Zonder resultaat. Daarom wordt er nu een eerder ingediend wetsvoorstel opgestoft. Dit wetsvoorstel voorziet in een totaalverbod op gokreclame op televisie en op de radio.

Hoe ziet de wet eruit?

Het wetsvoorstel is goedgekeurd door de regering. Enkel de Roemeense senaat, de Eerste Kamer, moet nog stemmen over het voorstel. De algemene verwachting is dat dit niet lang op zich laat wachten en dat de Senaat instemt met het voorstel.

De wet voorziet in twee verboden:

  1. gokreclame is alleen toegestaan op plekken waar gegokt wordt of in ‘gok-gerelateerde’ publicaties
  2. Audi-visuele commerciële boodschappen over gokken worden verboden.

Kortom: casino’s en bookmakers mogen enkel nog reclame maken in hun eigen toko, op hun eigen website en op affiliate websites. Het idee hier achter is dat op deze manier enkel mensen die op zoek zijn naar (commerciële) boodschappen over gokken, de reclame nog te zien krijgen.

De goksector is uiteraard niet blij met de wet. Veel bookmakers hebben voluit de kaart getrokken van televisiereclame en affiliates links laten liggen.

Een ander punt van discussie is nog of het verbod enkel geldt voor in Roemenië geproduceerde televisie-uitzendingen of ook uitzendingen vanuit het buitenland. Als Stoke City het bijvoorbeeld opneemt tegen West Ham United, komen Bet 365 en Betway in beeld. Deze twee bookmakers sponsoren namelijk deze voetbalclubs.

Nederland: reclame tussen 19:00 uur en 06:00 uur

In Nederland is reclame voor legale kansspelen toegestaan. Partijen als Holland Casino, de Nederlandse loterijen, de Bankgiro Loterij en Nationale Postcode Loterij maken hier ook volop gebruik van. Holland Casino mikte met haar tram-roulette voluit op reizigers in het Openbaar Vervoer. Hieronder veel mensen die nooit naar het casino gaan en zelfs ook minderjarigen. De loterijen halen voortdurend het nieuws met misleidende reclames. De Kansspelautoriteit heeft de loterijen hiervoor al vaak op de vingers getikt, terwijl de rechter de Staatsloterij schuldig heeft geacht aan het jarenlang misleiden van deelnemers.

Straks, in 2019, 2020, 2021 of zelfs nog later, na de modernisering van de Kansspelwet en de invoering van de Wet Kansspelen op Afstand, mogen gokbedrijven reclame maken op radio, televisie, in de krant en middels shirtsponsoring. Reclameverkopers watertanden al bij het idee. Reclame op televisie wordt wel beperkt tot tussen 7 uur ’s avonds en 6 uur ’s ochtends.

Het gevolg laat zich raden: televisiekijkers en bezoekers van sportwedstrijden gaan overstelpt worden met agressieve en ongevraagde gokreclame. Marketingbudgetten worden besteed aan dure televisiereclames en advertenties in landelijke media. Vervolgens zal de politiek zich gaan roeren en deze manier van adverteren willen gaan beperken.

 

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here