België maakt werk van aanpakken gokreclame

0
295

Gokbedrijven en hun lobbyisten spiegelen regularisatie vaak voor als een soort van Utopia. Alles wordt beter na regularisatie: de sport profiteert en spelers kunnen eindelijk beschermd worden. Tegen dubieuze online casino’s, maar vooral ook tegen zichzelf.

In Nederland wordt er nog volop gediscussieerd over gokreclame. De Belgen zijn er al uit: gokbedrijven moeten fors dimmen. De sport klaagt, want zij vrezen inkomsten. Belgische politici zijn er echter klaar mee: de goksector overdrijft met haar reclames.

Onder het mom van ‘legale casino’s moeten hun aanbod aan mogen prijzen’ mochten Belgische casino’s reclame maken. Miljoenen euro’s reclamegeld en honderdduizenden probleemgokkers verder, gooien de Belgen het over een andere boeg.

In dit artikel:

  1. Regularisatie zorgt voor veel probleemspelers
  2. Steeds meer en steeds agressievere gokreclames
  3. Nederland wil vooraf gokreclames inperken
  4. Hardere aanpak casino affiliates, betekent meer agressieve gokreclame

Regularisatie in België: 300.000 spelers op de zwarte lijst

Het aantal probleemspelers in België neemt jaar in, jaar uit fors toe. Inmiddels zijn er 300.000 spelers voor wie gokken zo’n probleem vormt, dat ze op de zwarte lijst terecht zijn gekomen. Een deel van deze spelers is op eigen verzoek op de lijst gezet, maar een ander deel op verzoek van de bewindvoerder van de schuldsanering of zelfs de rechtbank. Wie op de lijst staat, mag in geen enkel legaal Belgisch casino nog gokken.

Gokbedrijven steken miljoenen in reclame. Zo ongeveer elke Belgische voetbalclub heeft wel een sponsorcontract met een gokbedrijf. Unibet, Betway, Napoleon Games, Circus, Golden Palace en Star Casino zijn volop aanwezig in de Belgische voetbalstadions.

En niet alleen in de stadions. Ook televisiekijkers worden overladen met reclamefilmpjes van gokbedrijven. Bookmakers proberen je over te halen om in te zetten voor en tijdens belangrijke sportwedstrijden. Rondom populaire familieprogramma’s struikel je ook over reclamefilmpjes van Napoleon Games, Ladbrokes en Circus.

Reclame voor goksites: steeds agressiever

Ook in bushokjes hangen reclames van gokbedrijven. StarCasino.be probeert je te lokken met een bikinifoto van Temptation-verleidster Pommeline, terwijl Circus je vertelt dat je met één enkele sms 100 euro jackpot kunt winnen. Deze reclames hangen in bushokjes waar dagelijks jongeren de bus naar school nemen.

De goksites zelf proberen spelers te lokken met agressieve bonussen. In een aantal gevallen blijken reclames zelfs ronduit misleidend te zijn. Voor de € 100 jackpot van de sms, blijk je eerst een account aan te moeten maken bij Circus. Ook de € 250 cadeau krijg je niet zomaar cadeau: eerst moet er gestort worden bij Circus.

Vrijwel alle Belgische casino’s bieden gratis bonussen aan. Het gaat er hierbij vooral om om de gegevens van potentiële spelers los te peuteren. E-mailadressen, maar ook mobiele telefoonnummers. Het in ontvangst nemen van de gratis bonus, is het startsein van een lawine aan promotiemailtjes. Spelers die al even niet meer hebben gespeeld, worden gebeld met de vraag waarom ze geen geld meer achterlaten in het casino.

Strengere regels: Nederland op dezelfde lijn

De regels die België nu in gaat voeren, zijn ook regels waar in Nederland aan wordt gedacht. Gokreclame op televisie mag enkel na 20:00 uur. Het aantal gokreclames rondom veel bekeken sportwedstrijden moet beperkt worden. Rondom familieprogramma’s mag geen reclame meer gemaakt worden voor gokken. Nederland wil eenzelfde tijdsslot hanteren en wil reclame voor het zogeheten live-betting verbieden.

Verder mogen Belgische online casino’s niet langer promotiemails sturen aan spelers die zichzelf op de zwarte lijst voor gokkers hebben laten plaatsen. In Nederland is hier nog niet over gesproken. Het lijkt echter een heel voor de hand liggende regel te zijn die prima te verwerken is in lagere wetgeving.

Van bonussen blijven zowel de Nederlandse als Belgische wetgevers af. De bonus is een heikel punt. Het staat vast dat dit de drempel om te gaan gokken, een stuk lager maakt. Legale online casino’s moeten echter wel middelen hebben om zich te onderscheiden van illegale online casino’s. Voor wetgevers zijn casino bonussen een noodzakelijk kwaad.

Aanpak zogenaamde casino affiliates lijkt averechts te werken

Gokbedrijven maken op een aantal manieren reclame. Zolang er wettelijk niets is geregeld, is men aangewezen op zogenaamde casino affiliates. Casino affiliates maken op commissiebasis reclame voor online casino’s en bookmakers. Deze casino affiliate websites worden doorgaans vooral gevonden door bezoekers die via Google gericht op zoek zijn naar informatie over gokken. Het is dan ook de minst schadelijke vorm van gokreclame.

Een stuk agressiever zijn televisiereclames en betaalde ‘nieuwsberichten’ in de mainstream media. Deze bereiken vooral veel mensen die niet op zoek waren naar informatie over gokken en niet van plan waren om te gokken. Impulsief gedrag wordt gestimuleerd, vooral omdat reclames vaak agressief zijn en directe actie benadrukken.

In België kiezen casino’s en bookmakers er vooral voor om het marketingbudget te steken in sportsponsoring en agressieve reclames op televisie of in het straatbeeld. Een aantal grote spelers, zoals Napoleon Games en Star Casino heeft niet eens een affiliatie programma.

In Nederland heeft de Kansspelautoriteit het vizier ook gericht op deze reclamemakers. Het hard aanpakken van deze reclamemakers kan echter weleens volledig averechts gaan werken. Het zorgt in ieder geval voor extra agressieve reclame op televisie en in mainstream-media.

Voorbeelden van Belgische gokreclames

Bekijk een aantal Belgische gokreclames. Het idee achter de reclames is vaak dat je een vervelende situatie recht kunt zetten door te gokken. Dan komt alles goed, blijkbaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here