Kansspelautoriteit pakt reclame voor online casino’s aan

0
2029

De Kansspelautoriteit heeft op haar website een persbericht geplaatst. In dit persbericht laat de Kansspelautoriteit doorschemeren wat er zoal is gedaan aan het bestrijden van ongewenste reclame voor kansspelen en wat we nog kunnen verwachten.

Het idee hier achter is dat aanbieders van kansspelen reclame moeten kunnen maken voor hun aanbod. Op deze manier kunnen aanbieders van kansspelen consumenten interesseren voor hun aanbod. Wel gelden er regels voor deze reclame. De reclame mag niet misleidend zijn, mag niet aanzetten tot teveel gokken en mag niet gericht zijn op minderjarigen.

Welke eisen worden er gesteld aan reclame?

De Kansspelautoriteit heeft aangekondigd vooral werk te gaan maken van misleidende reclame en reclame die zich vooral toespitst op jongeren. Leidraad hierbij is de Wet op de Kansspelen, afgekort de WOK. In artikel 4a van de WOK staat beschreven wat de eisen zijn die gesteld worden aan reclame voor kansspelen.

Eisen waaraan reclame moet voldoen zijn dat reclame zorgvuldig en evenwichtig moet zijn, niet mag aanzetten tot ‘onmatige’ deelneming, niet misleidend mag zijn en zich niet mag richten op minderjarigen.

Zorgvuldige en evenwichte reclame

Kansspelaanbieders moeten bijvoorbeeld open kaart spelen over hun spelaanbod. Van elk spel moet duidelijk zijn hoe het precies werkt, welke kosten er bij komen kijken, op welke manier de winst wordt bepaald en hoe groot de kans is om te winnen. In de praktijk zien we dat vooral online casino’s zelden complete informatie geven. Speluitleg is er vaak wel, de inzetmogelijkheden worden ook weergegeven en met een beetje geluk kun je nog het uitbetalingspercentage lezen. De kans om een precies te winnen staat er vaak niet bij vermeld. De statistische winkans is wat anders dan het uitbetalingspercentage.

In het algemeen geldt dat reclame informerend moet zijn, maar niet aan mag zetten tot gokken. Reclame moet verder eerlijk zijn en gokkers mogen niet op het verkeerde been gezet worden. Zo mag bijvoorbeeld die worden gesteld dat een jackpot op “knallen” staat en vandaag wel moet vallen als dat niet zo is.

Aanzetten tot onmatige deelneming

Gokken behelst risico’s. Niet alleen kun je geld verliezen, gokken kan ook een verslavend karakter hebben. Dat is een groter risico dan eenmalig je inleg verliezen. De WOK legt de verantwoordelijkheid voor een groot deel neer bij de aanbieder van de kansspelen.

Aanbieders mogen gokken niet neerzetten als ‘cool’, stoer of voorbeeldgedrag. Ook mag niet de illusie gewekt worden dat spelers door te gokken hun financiële zorgen op kunnen lossen. Casino’s mogen dus niet de indruk wekken dat je eventuele schulden weg kunt poetsen door flink te gokken. Ook mag bijvoorbeeld niet de indruk gewekt worden dat je moet gaan gokken om cool te zijn of om erbij te horen.

Dit is vergelijkbaar met roken. Vroeger werden op televisie vaak reclames getoond waarbij stoere cowboys een Marlboro-sigaret opstaken. Ook in films rookten hoofdrolspelers vandaag. Dit soort tabakreclame is immers verdrongen van de televisie.

Reclame mag niet misleidend zijn

De Kansspelautoriteit ziet erop toe dat reclame niet misleidend is. Aanbieders van kansspelen mogen spelers en potentiële spelers informeren over het aan te bieden spelaanbod, maar mogen spelers niet voor de gek houden.

Een aantal voorbeelden van misleidende reclame:

  • aanbieders die de indruk wekken dat je alleen maar de knop ‘play’ hoeft in te drukken om te winnen
  • reclame over gratis casinogeld, terwijl je moet storten om  dat geld als bonus te kunnen incasseren
  • bij bonusgeld niet vermelden dat dit geld rondgespeeld moet worden voor het uitbetaald kan worden.

Verantwoordelijkheid voor aanbieders en voor spelers

Voor aanbieders geldt dat ze de verantwoordelijkheid hebben om spelers in de gaten te houden. Ze mogen spelers niet aanmoedigen om meer te spelen. Sterker nog: aanbieders moeten straks spelers wijzen op de gevaren en risico’s van gokken. Spelers die risicovol gokgedrag vertonen moeten hierop aangesproken worden door het casino of de bookmaker.

Het is aan de aanbieder van de kansspelen om te voorkomen dat spelers verslaafd raken. Dat kan natuurlijk weleens bijten met het idee achter een onderneming. Het doel van een onderneming is namelijk toch om zoveel mogelijk geld te verdienen.

Spelers hebben zelf echter ook een verantwoordelijkheid om uit de probemen te blijven. Consumenten moeten namelijk spelen bij legaal aanbod. Het motto van de Kansspelautoriteit lijkt te zijn dat wie bewust gaat spelen bij illegale aanbieders van kansspelen, vraagt om problemen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here