Betfair legt affiliates nieuwe adverteer regels op

0
57

Paniek in de Britse gokwereld. De media, zoals The Guardian en nu ook de BBC, hebben zich gestort op bookmakers. Ook de UK Gambling Commission heeft aangekondigd misleidende advertenties harder aan te gaan pakken.

Voor Skybet was dit een mooie gelegenheid om kosten te besparen en contracten met affiliates eenzijdig te beëindigen. Diverse experts verwachten dat meer affiliate programma’s dit voorbeeld zullen volgen. Paddy Power Betfair respecteert bestaande afspraken wel, maar benadrukt enkele belangrijke spelregels aan haar affilites.

Paddy Power Betfair zal de afspraken met affiliates die zich niet houden aan deze regels beëindigen. Verwachting is dat dit zal leiden tot het beëindigen van vele affiliate accounts van affiliates die zich niet aan deze regels houden.

Geen gespam meer uit naam van Paddy Power Betfair

Het zal menig casinospeler bekend voorkomen. Je staat ingeschreven bij een aantal online casino’s en zogenaamde reviewsites, waarna je wordt bestookt met e-mailberichten over casino bonussen. Vaak wordt de indruk gewekt dat deze e-mailberichten afkomstig zijn van het casino. Ook is het maar de vraag of je je echt hebt ingeschreven voor deze aanbiedingen of dat een marketeer ergens een database met daarin jouw gegevens op de kop heeft getikt.

Voortaan gelden de volgende regels:

  • de naam van Paddy Power Betfair of een van haar merknamen, mag niet langer als afzender worden gebruikt;
  • elke mail moet een werkende link bevatten waarmee je je af kunt melden voor de e-mailberichten;
  • voortaan moet elke uitgestuurde mailing eerst goedgekeurd worden door Paddy Power Betfair;
  • in de e-mail moet duidelijk het logo van de verzender staan, zodat voor de ontvanger duidelijk is dat deze mail niet afkomstig is van Paddy Power Betfair;
  • er mogen niet langer SMS-berichte gestuurd worden met reclame van Paddy Power Betfair.
Paddy Power Betfair
Het is hier duidelijk dat het gaat om een bonus in free bets en dat er voorwaarden van toepassing zijn.

Geen misleidende reclame meer op social media

Paddy Power Betfair roept affiliates op om geen misleidende teksten meer te gebruiken. “Get free money” of “Get x cash if X win” is voortaan uit den boze. Je kent het vast wel, teksten op casino sites waarbij je zogenaamd “gratis casinogeld” krijgt, terwijl dat bonusgeld is en je er eerst voor moet storten. Paddy Power Betfair wil dit soort teksten niet meer zien. Wel moet elke tekst voorzien zijn van de toevoeging dat er bonusvoorwaarden van toepassing zijn op de aanbieding.

Advertenties mogen ook niet langer gericht zijn aan Facebook-ers of Twitteraars die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt of er jonger uitzien dan 25 jaar.

Verder is het niet langer toegestaan om advertenties in te kopen die rechtstreeks naar Paddy Power Betfair linken. Affiliates mogen alleen nog adverteren voor hun eigen website. Uit de advertentie moet altijd duidelijk blijken dat de afilliate adverteert voor de eigen website en niet voor een van de websites van Paddy Power Betfair.

Websites met wedtips

In the Guardian was een kritisch artikel te lezen over de zogenaamde tipsters. Dit zijn affiliates die zich voordoen als bijvoorbeeld voetbalexpert. Ze schrijven analyses en voorbeschouwingen van wedstrijden. Vervolgens worden er wedtips gegeven. Veel van deze tipsters hebben er belang bij als je verliest. Ze krijgen namelijk commissie over jouw verlies. Als je wint, verliest de tipster. Als je verliest wint de tipster. Hoe betrouwbaar zijn deze tips dan?

Sommige tipsters gaven tientallen foute tips op rij. Vaak werd de tip-historie zelfs vervalst om ten onrechte de indruk te wekken dat er goede tips worden gegeven. Paddy Power Betfair gooit dit soort affiliates er voortaan direct uit.

tipsters
Een voorbeeld van een reclame advertentie van een zogeheten tipster.

Geen misleidende domeinnamen en Google ads meer

Voor advertenties in Google en domeinnamen geldt hetzelfde als voor andere reclame. Het moet voor kijkers direct duidelijk zijn dat deze advertentie niet afkomstig is van Paddy Power Betfair, maar van een van haar affiliates.

Dat betekent:

  • Geen Adwords-advertenties meer inkopen op zoektermen die de naam van Paddy Power Betfair bevatten;
  • Het gebruik van domeinnamen met daarin een van de merknamen van Paddy Power Betfair is niet langer toegestaan;
  • de naam van apps mag ook geen merknaam van Paddy Power Betfair bevatten.

Oh ja, ook pop unders mogen niet meer! Goed nieuws dus voor websitebezoekers.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here