Catena, Raketech en XLMedia bespreken regularisatie in Zweden

0
2518

De situatie in Zweden is ietwat vergelijkbaar met de situatie in Nederland. Zo ongeveer iedereen gokt al online, maar een regularisatie is er nog niet. De Zweedse overheid maakt weinig aanstalten om online casino’s aan te pakken.

Online gokken is big business in Zweden. Verschillende grote goksites stammen af uit Zweden. Denk aan bijvoorbeeld Unibet. Ook online gokkastenfabrikant NetEnt komt uit Zweden. Net zoals een hele reeks affiliate netwerken, waarvan Catena en RakeTech de bekendste zijn.

Op een gokbeurs in Scandinavië gingen Erik Bergman (Catena), Ory Weihs (XL Media) en Michael Holmberg (Raketech) met elkaar in discussie. Dat leidde tot uitspraken over overnames, het einde van de kleine affiliates en nieuwe advertentiemogelijkheden. Over wat de Zweedse speler er wijzer van wordt, is geen woord gevallen.

’18 procent kansspelbelasting is een mooi tarief’

XL MediaBergman, Weihs en Holmberg zijn het er over eens dat 18 procent kansspelbelasting een prima tarief is. Alle drie hadden ze ook wel een tarief tussen de 15 en 20 procent verwacht.

Landen als Denemarken en het Verenigd Koninkrijk hanteren een vergelijkbaar kansspelbelastingtarief. Ze lijken allang opgelucht te zijn dat er een enigzins werkbaar tarief uitkomt. Dit in tegenstelling tot landen als bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje, waar met 30% kansspelbelasting de markt aardig verziekt is.

Catena Media, XL Media en Raketech hebben alle drie grote belangen in Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk. Uitzondering hierbij is Denemarken. Juist dat land was het eerste Scandinavische land dat online gokken legaliseerde.

‘Affiliate markt consolideert en wordt professioneler’

Bergman verwacht dat de overvolle Zweedse affiliatemarkt gaat consolideren. De transitie van zolderkamerbedrijven naar professionele bedrijven is daar al in volle gang. In Zweden zijn relatief veel affiliates. Vooral omdat veel ex-werknemers van casino’s over zijn gestapt naar de affiliate wereld of naast hun casino-werk affiliate websites zijn gaan runnen. Dankzij de media-aandacht voor veel lucratieve overnames, zijn telkens nieuwe mensen begonnen als affiliate.

Catena is imiddels een beursgenoteerd bedrijf geworden. Via de uitgifte van aandelen wordt regelmatig een pot geld opgehaald. Voor miljoenen euro’s worden dan de nodige websites overgekocht. Catena betaalde vorig jaar 15 miljoen euro voor de website Ask Gamblers.

Bergman ziet wel een trend dat er soms veel te veel wordt betaald voor een website. Holmberg wijst erop dat overnames relatief goedkoop zijn, omdat kleinere affiliates vaak minder goede deals hebben met casino’s dan dat de grote jongens kunnen maken.

Weihs van XL Media is de minst actieve overnemer. XL Media koopt geen groei in, maar websites die passen binnen het portfolio en waar nog veel rek in zit.

‘Schaalgrootte optimaliseert conversie’

Bergman voorziet het einde van de kleinere affiliate. Volgens hem kunnen kleinere affiliates Catena Mediaop langere termijn niet concurreren met grote bedrijven en operators. De ruimte die Google in Zweden gaat maken voor gokadvertenties, gaat ook ten koste van kleinere affiliates die nu goed scoren in de zoekresultaten en op deze manier hun bezoekers binnen weten te halen.

Ook Michael Holmberg van RakeTech ziet het somber in voor kleinere affiliates. Hij voorziet dat vooral casino’s weinig trek zullen hebben in veel tijd spenderen om zaken te doen met veel kleinere affiliates. Zijn inschatting is dat ze liever wat meer betalen aan partijen als RakeTech en dan uitsparen op overheidskosten.

Ory Weihs van XL Media voorziet vooral veel technologische ontwikkeling. De technologie staat niet stil. Wie daar niet in meegaat, blijft achter en kan inpakken. Weihs wijst erop dat XL Media meer dan 80 ontwikkelaars in dienst heeft.

Wat gaat er verder nog gebeuren in Scandinavië ?

Catena Media wacht vooral af hoe de regularisatie in Zweden er precies uit gaat zien. Zolang dat niet duidelijk is, heeft het weinig zin om daar heel veel drukte over te maken. Business as usual, zoals de afgelopen jaren.

Holmberg pepert er nog even dat de tijden van de kleine, Zweedse affiliates straks voorbij zijn. De Google-advertenties gaan hen wegdrukken en casino’s gaan hen minder betalen, omdat er straks 18 procent kansspelbelasting betaald moet worden. RakeTech verwacht in Zweden nog volop zaken te kunnen doen en kleinere affiliates over te kunnen nemen.

Weihs van XL Media sluit zich hierbij aan. Hij wijst er ook nog op dat de eenpitters met een paar websites en zonder personeel, straks echt wel klaar zijn.

En de speler? Die moet vooral op gokadvertenties blijven klikken. Het liefst op advertenties die zijn geplaatst door een van deze bedrijven.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here